1. Elke persoon (natuurlijk of rechts-) die een bestelling plaatst via onze webshop wordt in deze Algemene Voorwaarden aangeduid als Klant.
2. Toepasselijkheid
2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van Producten door de Verkoper, op alle bestellingen van Producten en op alle verkopen van Producten tussen de Verkoper en de Koper.
2.2. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen, is de toepasselijkheid van enige andere voorwaarden expliciet uitgesloten.
3. Bestelproces
3.1. Een verkoop van Producten komt tot stand op het ogenblik waarop de Klant een aanbieding via onze webshop via elektronische weg heeft aanvaard door het volledig doorlopen van het bestelproces.
Van zodra de Verkoper een bestelling via de webshop heeft doorgekregen, zal de Klant per e-mail een orderbevestiging ontvangen met daarin de details van de bestelde Product(en) en een kopie van deze Algemene Voorwaarden.
3.2. De Verkoper behoudt zich steeds het recht voor om een geplaatste bestelling te weigeren/annuleren (i) in geval van langdurige onbeschikbaarheid van de Producten en (ii) indien een eerder geplaatste bestelling het onderwerp was of is van een geschil met de Klant. In dergelijk geval zal de Klant daarvan op de hoogte worden gebracht en de desgevallend reeds betaalde prijs voor de Producten terugbetaald zal krijgen.
3.3. De Producten worden steeds op maat gemaakt en vervaardigd op basis van de door de Klant opgegeven afmetingen. De Klant draagt de volle en uitsluitende verantwoordelijkheid voor de bij de bestelling doorgegeven opmetingen.
3.4. Een eventuele wijziging aan een door de Verkoper reeds bevestigde bestelling dient uiterlijk binnen de [48 uren] na het plaatsen van een bestelling door de Klant te worden doorgegeven via e-mail. Elke gevraagde wijziging na het verstrijken van deze termijn zal niet meer aanvaard worden.
4. Prijzen
4.1. De prijzen van de Producten zijn deze vermeld op de webshop op het ogenblik van het plaatsen van de bestelling en zoals bevestigd in de orderbevestiging.
Indien er een materiële vergissing zou zijn gebeurd bij de prijsaanduiding op de webshop, zal de Verkoper er niet door gebonden zijn. De Verkoper zal de Koper er in dat geval van inlichten dat een besteld Product niet correct geprijsd was op de webshop en dit van zodra hij kennis krijgt van deze vergissing, waarop de Koper 14 kalenderdagen de tijd zal hebben om zijn bestelling te annuleren.
4.2. Alle prijzen zijn inclusief btw tenzij anders aangegeven (tegen het geldende tarief in het land van verblijf van de Klant). [Alle prijzen zijn inclusief leveringskosten]. Alvorens de bestelling effectief wordt geplaatst, zal de totale prijs, inclusief alle belastingen en leveringskosten, duidelijk worden vermeld voor de Klant.
4.3. De facturen m.b.t. de verkopen van de Producten worden enkel elektronisch toegezonden aan de Klant.
5. Betalingsmodaliteiten
5.1.Als Klant moet u de Producten vooraf betalen op het ogenblik van de plaatsing van de bestelling. De betaling kan gebeuren via de volgende betaalmiddelen: [Bankcontact, IDEAL, VISA, PayPal, KBC betaalknop]. De Klant garandeert wettelijk gerechtigd te zijn om online betalingen uit te voeren via één van deze betaalmethoden en dat de bankrekening/het PayPal account over voldoende tegoed beschikt om de totaalprijs te betalen.
5.2.Indien de Klant ervoor opteert om te betalen via bankoverschrijving, zal de bestelling pas worden verwerkt vanaf het ogenblik dat de Verkoper de volledige betaling van de totale prijs voor de Producten heeft ontvangen. Mocht de betaling niet ontvangen zijn binnen de [4 werkdagen] na ontvangst van de bestelling, dan heeft de Verkoper het recht om de bestelling te annuleren.
6. Levering
6.1. Als plaats van levering geldt het adres dat de Klant heeft opgegeven tijdens het bestelproces.
Producten worden alleen verzonden aan adressen gelegen in [België]. Indien de Koper de Producten zelf wenst op te halen, zullen deze op de onderling afgesproken datum ter beschikking worden gesteld op het zeteladres van de Verkoper en gelden de bepalingen uit 6.3.
6.2. De Verkoper zal alle redelijke inspanningen leveren om de Producten te leveren binnen een termijn van 4 à 8 werkweken na ontvangst van de betaling.
Gezien de Producten op maat worden gemaakt, zal enige vertraging in de levering niet onmiddellijk aanleiding kunnen geven tot de buitengerechtelijke ontbinding door de Koper van de verkoop van Producten. Indien de Verkoper niet in staat zou zijn om de Producten te leveren binnen de leveringstermijn (bv. omdat materialen niet aan gebruikelijke voorwaarden binnen gebruikelijke termijnen verkregen kunnen worden) zal de Klant daarvan schriftelijk op de hoogte worden gebracht en zal er een nieuwe redelijke leveringsdatum worden meegedeeld. Als deze nieuwe leveringstermijn opnieuw zou worden overschreden met meer dan 2 weken, dan heeft de Klant het recht om de bestelling kosteloos te annuleren.
De Verkoper kan in geval van laattijdige levering niet aansprakelijk worden gesteld voor enige verliezen, noch voor enige andere door de Koper geleden (directe of indirecte) schade die eventueel zou voortvloeien uit een vertraging in de levering.
6.3. Als Verkoper behouden we ons het recht voor om gedeeltelijke leveringen van bestelde Producten te verrichten in geval van tijdelijke onbeschikbaarheid of opgelopen vertraging. De Klant wordt op de hoogte gebracht indien er wordt overgegaan tot een gedeeltelijke levering.
Indien de levering vertraging zou oplopen doordat de Klant op onredelijke wijze weigert om de Producten in ontvangst te nemen of deze niet binnen een redelijke termijn van [2 kalenderweken] heeft afgehaald, heeft de Verkoper het recht om een stockagevergoeding in rekening te brengen en/of de Producten niet langer ter beschikking te stellen voor levering of afhaling. In geval de levering niet mogelijk wordt gemaakt door toedoen van de Klant, zal de reeds door de Klant betaalde prijs voor de Producten in ieder geval niet worden terugbetaald.
6.4. Alle risico’s van beschadiging of verlies van de Producten gaan integraal over op de Klant op het ogenblik dat het de Producten worden afgeleverd of afgehaald door de Klant.
6.5. Bij de levering moet de Klant de verpakkingen controleren op eventuele schade. De Klant dient bij levering ook na te gaan of de geleverde Producten zichtbare beschadigingen of gebreken vertonen en of er geleverd werd conform de bestelling. Alle klachten met betrekking tot zichtbare gebreken, beschadigingen en/of niet-conforme leveringen moeten, uiterlijk binnen [48 uur] na de levering/afhaling van de Producten, per e-mail door de Klant worden meegedeeld vergezeld van minstens een duidelijke foto van de beschadigde verpakking/zichtbare gebreken alsook het vermelden van het ordernummer. Klachten over non-conformiteit of zichtbare gebreken/beschadigingen die niet binnen deze termijn ter kennis worden gebracht zullen onontvankelijk zijn en niet door de Verkoper worden behandeld.
7. Annulering
De Klant heeft het recht om de bestelling Producten zonder opgave van een reden en kosteloos te annuleren binnen de [48 uren] na de ontvangst van een orderbevestiging. Na annulering ontvangt de Klant een bevestiging daarvan en zal de desgevallend reeds betaalde prijs worden terugbetaald. Na het verstrijken van deze termijn kan een bestelling niet meer door de Klant geannuleerd worden.
8. Maatwerk – Geen herroepingsrecht
8.1. Het herroepingsrecht als consument voor op maat gemaakte producten is uitgesloten. Gezien alle Producten specifiek op maat gemaakt worden voor de Klant kunnen deze dus niet geretourneerd worden.
8.2. Op het ogenblik dat de Klant zijn bestelling niet meer kosteloos kan annuleren overeenkomstig punt 7, kan de verkoop van Producten niet meer worden herroepen door de Klant.
9. Garantie
9.1. De Verkoper garandeert dat de Producten conform zijn aan de gedane bestelling. De Verkoper zorgt ervoor dat de Producten voldoen aan de redelijke eisen van bruikbaarheid en de normale verwachtingen die de Koper mag hebben rekening houdend met de in het aanbod vermelde specificaties van de Producten.
9.2. Voor de Producten geldt de wettelijke garantietermijn van 2 jaar. De wettelijke garantie dekt elk verborgen gebrek m.b.t. de Producten dat zich manifesteert binnen een termijn van 2 jaar vanaf de datum van de levering ervan.
9.2. Beweerde verborgen gebreken dienen door middel van fotomateriaal per e-mail te worden gemeld bijgevoegd met een beschrijving van de gebreken aan de Verkoper [binnen de maand] na kennisname van het gebrek, op straffe van verval. Indien een gebrek zich voordoet binnen de wettelijke garantieperiode van 2 jaar. Bij deze melding moet het ordernummer worden vermeld en een beschrijving van het gebrek.
In geval van een gegronde klacht m.b.t. verborgen gebreken aan de Producten, zullen de geleverde producten, naar keuze van de Verkoper worden hersteld of vervangen. Er kan ook geopteerd worden voor de levering van onderdelen ter vervanging van de eventuele defecte onderdelen van de Producten.
9.3. Slijtage (bv. aan het gaas) door normaal gebruik en schade door gebrek aan onderhoud vallen niet onder de garantie.
Er kan ook geen aanspraak worden gemaakt op de garantie indien de geleverde Producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins verkeerd, abnormaal of abusievelijk zijn gebruikt, geplaatst/gemonteerd of behandeld werden in strijd met de meegeleverde handleiding, technische specificaties of gebruiksaanwijzingen van de Verkoper. Ook bij reeds uitgevoerde herstelling door een derde vallen de Producten niet meer onder de garantie.
10. Contactgegevens – Identiteit Verkoper – Klachtenprocedure
10.1. De producten die te koop worden aangeboden op onze webshop https://vliegenraam-online.be worden verkocht door Megalu BV, een besloten vennootschap naar Belgisch recht, met zetel te 8500 Kortrijk, Evolis 91 en met KBO-nummer 1008.401.706 (hierna Verkoper).
10.2. Indien de Klant vragen heeft, meer informatie wenst of klachten zou hebben m.b.t. de aankoop, dan kan contact worden opgenomen [met onze klantendienst] via het opgegeven mail-adres [hello@vliegenraam-online.be]. De Verkoper zal er alles aan doen om de Klant binnen de [1 à 2] werkdagen na de contactopname een antwoord te bezorgen.
10.3. Indien de Klant niet tevreden is over de manier waarop zijn klacht wordt behandeld, kan contact worden opgenomen met de Consumenten-ombudsdienst (https://consumentenombudsdienst.be/nl). De Klant heeft verder ook de mogelijkheid om klacht in te dienen bij het door de Europese Unie ter beschikking gestelde onlineplatform voor geschillenbeslechting: http://ec.europa.eu/odr.
11. Privacy – Verwerking van persoonsgegevens
De persoonsgegevens die de Verkoper verkrijgt in het kader van het bestelproces en de verkoopovereenkomst met de Klant worden steeds verwerkt in overeenstemming met de GDPR (Verordening (EU) 2016/679) en de Verkoper haar privacyverklaring (eenvoudig te consulteren op onze website).
12. Aansprakelijkheid
12.1. De Producten worden zo nauwkeurig en zo getrouw mogelijk beschreven en afgebeeld op onze webshop. De Verkoper kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele kleurverschillen van de geleverde Producten t.o.v. de foto’s die de Producten presenteren of voor eventuele fouten bij het plaatsen van begeleidende teksten die de Producten presenteren en beschrijven. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten op de webshop omtrent de verkoopprijzen, binden de Verkoper niet.
12.2. De Klant erkent en aanvaardt dat bij het poederlakken van de profielen volgens het gekozen RAL-nummer steeds kleine kleurverschillen kunnen ontstaan. De Verkoper zal in geen geval aansprakelijk kunnen worden gesteld voor dergelijke gebruikelijke kleurverschillen die zouden optreden.
12.3. Onverminderd de rechten en rechtsmiddelen die door de toepasselijke wetgeving en/of deze Algemene Voorwaarden aan de Klant worden toegekend, zal de aansprakelijkheid van de Verkoper voor directe schade steeds beperkt zijn tot de effectief door de Klant betaalde prijs van de Producten waarop de bestelling betrekking heeft, behoudens in geval van bedrog, fraude of opzettelijke fout. De Verkoper zal in geen geval aansprakelijk kunnen worden gesteld door de Klant voor enige indirecte schade of gevolgschade.
13. Intellectuele rechten
Alle stalen, foto’s, tekeningen, handleidingen, brochures, ondersteunende gebruiks- en onderhoudsinstructies opgemaakt door de Verkoper zijn en blijven eigendom van de Verkoper en worden beschermd door intellectuele eigendomsrechten. De Klant mag deze dan ook niet gebruiken voor andere doeleinden dan in het kader van de koopovereenkomst met de Verkoper.
14. Overdracht
De Verkoper heeft het recht om haar verbintenissen onder de koopovereenkomst met de Klant te laten uitvoeren door een derde (door bv. Een beroep te doen op een vervoerder voor de levering van de Producten). Dit zal geen invloed hebben op de rechten en verplichtingen van de Klant krachtens deze Algemene Voorwaarden.
15. Overmacht
15.1. De Verkoper is niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor de niet-uitvoering of vertraging in de uitvoering van haar verbintenissen onder de koopovereenkomst met de Klant indien dit te wijten is aan overmacht (waaronder, onder meer, wordt begrepen: brand, ontploffing, stormschade, overstroming, oorlog, terreuraanslagen, bevoorradingproblemen, productieonderbrekingen, machinebreuk, maatregelen of voorschriften uitgevaardigd door een overheid (zoals vervoer-, import-, export- of productieverboden), pandemie of niet-voorziene effecten van een pandemie (bv. gelet op de onvoorspelbaarheid van opgelegde maatregelen zoals lock-down), staking, lock-out, niet-levering, vertraging of stopzetting van levering door de Verkoper haar eigen leveranciers).
15.2. In geval van overmacht zal de Klant daar zo snel als redelijkerwijze mogelijk van op de hoogte worden gebracht door de Verkoper. Als de overmachtssituatie langer dan 2 maanden zou aanhouden, dan heeft de Koper de optie om de bestelling te annuleren zonder dat de Koper daarbij gerechtigd zal zijn op een schadevergoeding.
16. Deelbaarheid
Mocht één van de bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig of niet-afdwingbaar worden verklaard, dan zullen de (gedeeltes van de) overige bepalingen niet door deze nietigheid of niet-afdwingbaarheid worden aangetast en aldus geldig en afdwingbaar zijn.
17. Wijzigbaarheid
De Verkoper kan deze Algemene Voorwaarden steeds wijzigen. De versie van de Algemene Voorwaarden die van kracht is op het ogenblik van het plaatsen van de bestelling zal van toepassing zijn op onze Verkoopovereenkomst.
18. Toepasselijk Recht & Geschillenregeling
Deze Algemene Voorwaarden zijn onderworpen aan het Belgisch recht. De toepassing van het Weens Koopverdrag wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten. Elk eventueel geschil met de Klant m.b.t. de verkoop van Producten waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn, zal beslecht zal worden door de rechtbanken met territoriale bevoegdheid over Kortrijk.